Różnorodność sprężyn, czyli jak i w jakim celu je stosujemy – najważniejsze informacje

Sprężyn używa się w budowie maszyn, zwykle jako łączniki w połączeniach sprężystych. Poza łączeniem spełniają jeszcze kilka istotnych funkcji, od łagodzenia nacisków (amortyzacji) przez pomiar sił i momentów po akumulowanie energii. Produkcja sprężyn to szereg formalnych procedur, gwarantujących im trwałość na lata czy odporność na rdzewienie.

sprężyna

Autor: Thomas Quine
Źródło: http://www.flickr.com
Jak na różnorodność sprężyn, w tej materii istnieje pokaźny wybór, z głównym kryterium, czyli przyjmowanym obciążeniem. Według niego części sprężyste dzielimy na ściskane, rozciągane, zginane i skręcane. Każde z nich charakteryzują się specjalnymi dla własnej kategorii parametrami sztywności, długości rozciągnięcia, procentowo wyrażonym stosunkiem obciążenia do odkształcenia – zobacz też: . Typowo charakterystyczna jest sprężyna śrubowa, kojarzona wizualnie z formy linii śrubowej. Sprężyny śrubowe mogą rozciągać, ściskać lub skręcać. Sprężyny płaskie stosowane są w zegarkach odróżniając się gabarytowo od poprzednich płaskim wykonaniem. Mają swoje zastosowanie jako styki w przekaźnikach, używane są również w zegarkach, obok sprężyn spiralnych. W tych przypadkach nie mają dużo wspólnego z ogólnie identyfikowaną sprężyną, są raczej kawałkami stali, blachy lub zwykłego pręta. Sprężyny spiralne, wykonane z cienkiej taśmy, podczas działających weń obciążeń wywołują charakterystyczne naprężenie. W przypadku zegarków to służą one za napęd, a przy awarii są jednym z pierwszych elementów interwencji zegarmistrza.Tak zwane sprężyny pierścieniowe zbudowane są z dwóch grup – pierścieni rozciąganych oraz wewnętrznych. Są to sztywne konstrukcje, które mogą „brać” na siebie dość spore obciążenia. Gwarantują przy tym nieznaczne odkształcenia. Dlatego też z powodzeniem stosuje się je w zderzakach przednich samochodów. To skutek dużego tarcia między pierścieniami, co powoduje automatyczne rozpraszanie energii z zewnątrz.

Konstrukcja metalowa ze sprężyną

Autor: taymtaym
Źródło: http://www.flickr.com
Zostając przy samochodach, a konkretniej w układzie rozrządu – dysponuje on własnymi, unikatowymi sprężynami zaworowymi. Mają one zamykać zawór > zawór pneumatyczny i utrzymywać go w stanie zamkniętym. Wymaga się od nich trwałości, gdyż poddaje się je dużym temperaturom i obciążeniom siłowym. Dlatego w sprężynach zaworowych stosuje się stal najwyższej klasy, a wcześniej poddaje się sprężyny kulkowaniu.