Jak najekonomiczniej rozwiązać problem wolnych transportów?

Drogowy transport jest dość kosztowny, kupno i bieżąca obsługa pojazdów sporo kosztuje, paliwo także do tanich nie należy, a w czasie jazdy na prowadzących oczekuje sporo ponadprogramowych opłat. Jeśli się to wszystko zsumuje, to okazuje się, że trzeba mocno się czasami nagłówkować, aby na takim interesie nie stracić. Dużym kłopotem spedytorów są powroty bez ładunku. Zakupione towary należy dostarczyć do miejsca docelowego, które niekiedy znajduje się na przeciwległym krańcu kontynentu, i do przejechania jest parę tysięcy kilometrów.

załadunek chłodni

Autor: Glen Wallace
Źródło: http://www.flickr.com

Za przewiezienie produktów klient płaci umówioną stawkę, która jednak z reguły nie pokrywa wydatków na powrót (samochodu poznaj polecane pronar warsztat mobilny) do bazy, i jeżeli ciężarówka nie ma zapewnionego ładunku do dostarczenia w powrotnej drodze, to do takiego zlecenia być może będzie trzeba dopłacić.

Dlatego też chyba każdej transportowej firmie zależy na tym, aby samochód jak najmniej był zupełnie pusty, ponieważ wtedy nie będzie on przynosił on żadnych zysków, a wręcz przeciwnie, do takich tras zwyczajnie się jeszcze dopłaca.

Niezwykle pomocne w rozwiązywaniu problemów z wolnymi kursami ciężarówek są najróżniejsze internetowe giełdy transportowe. Tego typu giełdy są z reguły międzynarodowymi serwisami, do jakich dostęp mogą mieć klienci z wielu różnych krajów. Dzięki temu prawdopodobieństwo znalezienia zlecenia jest znacznie łatwiejsze, niż gdyby działały tylko na jednym rynku. Koncepcja tego typu serwisów jest bardzo prosta.

Z jednej strony ogłaszają się kierowcy, jacy będą wracać określoną trasą i mogą w drodze powrotnej coś dostarczyć, a druga grupa to firmy posiadające wolne frachty i poszukujące kogoś, kto ich produkty przewiezie na miejsce docelowe. Przeważnie oferty dotyczą przejazdów jednokrotnych, ale niekiedy trafiają się również propozycje dotyczące dłuższej współpracy.

Ogromną zaletą tego typu giełd jest szybkość wyszukiwania zleceń, sam kontakt między zainteresowanymi stronami jest bardzo szybki i przedsiębiorstwo, które na przykład posiada wolny ładunek do przewiezienia na przeciwległy koniec Europy bez większych problemów może znaleźć przewoźnika, jaki za sensowną opłatą go dostarczy.